Część wstępna |
- Zbiórka z korektą postawy
- Zabawa ożywiająca "Powódź".
Uczniowie swobodnie biegają, na hasło: "powódź" wchodzą na ławeczki, korygują postawę i prawidłowo obciążają stopy.
- Zabawa "Stań przy fotografii"
Na podłożu leżą rozłożone fotografie (odbitki)przedstawiające stopę zbudowaną prawidłowo oraz stopę płaską. Uczniowie maszerują na palcach i na piętach. Na sygnał prowadzącego zatrzymują się przy fotografiach, które przedstawiają stopę płaską lub zbudowaną prawidłowo.
- Ćwiczenia rozciągające mięśnie NN i stóp w staniu:
- " Pedałowanie" – uczniowie zatrzymują się i wykonują naprzemienne wspięcie na palce.
- "Kołyska" - uczniowie stojąc wykonują naprzemienne podnoszenie pięt i palców
- Ćwiczenia rozciągające i supinujące w siadzie prostym:
- "Pa – pa" – uczniowie wykonują siad prosty oraz naprzemienne zginanie i prostowanie stóp,
- "Zegar" – uczniowie ustawiają stopy "na wskazanej przez prowadzącego godzinie",
- "Stópki się całują" – uczniowie wykonują złączenie stóp stroną podeszwową,
- "Lusterko" – uczniowie chwytają stopy oburącz z maksymalną supinacją i rotacją kolana na zewnątrz,
- "Wachlarzyk i piąstki" – ćwiczący wykonują na zmianę szerokie rozstawienie palców stóp (wachlarzyk) i złączenie palców z równoczesnym ich podwinięciem (piąstki).
- Masaż stóp:
- toczenie piłki stopą po podłożu,
- wałkowanie piłeczki obunóż, stopy uniesione są nad podłoże, kolana rozstawione na zewnątrz,
- "Myjemy się gąbką" – ćwiczący chwytają gąbkę palcami jednej nogi i przesuwają ją wzdłuż wyprostowanej drugiej nogi. Kolano nogi ćwiczącej jest zgięte, stopa w supinacji.
- Zabawa "Moje ćwiczenie przeciw płaskostopiu"
Ćwiczący prezentują własne propozycje ćwiczeń przeciwdziałające płaskostopiu , wykorzystując do tego celu przybory rozłożone na podłożu (ołówki, klocki, kasztany, szarfy, obręcz, piłki itp. |
Ćwiczący dokonują korekty postawy przed lustrem.
Wskaźnik nr 2
Wskaźnik nr 1
Wskaźnik nr 3.1
O wymyślenie tych ćwiczeń uczniowie zostali poproszeni na poprzednich zajęciach
|
Część główna |
Obwód stacyjny
Stacja I
P.w. Siad ugięty, podparty tyłem do drabinek, przed ćwiczącym leży krepina oraz pojemnik.
Ruch: chwyt bibuły palcami stóp, rozdzieranie jej na drobne kawałeczki, a następnie zbieranie ich i wkładanie do pojemnika.
Stacja II
P.w. Leżenie tyłem na materacu ułożonym przy drabinkach, stopy oparte na piłce , RR wzdłuż tułowia.
Ruch: toczenie piłki w górę i w dół po szczebelkach drabinki.
Stacja III
P.w. Siad ugięty podparty tyłem do drabinki, stopy obejmują piłkę.
Ruch: próba wypchnięcia piłki w przód przeciw oporowi nóg, następnie podrzucanie piłki obunóż i chwyt oburącz.
Stacja IV
P.w. Siad rozkroczny podparty na ławeczce, przy stopach na podłożu leżą woreczki.
Ruch: chwyt woreczków palcami stóp, skrzyżowanie nóg nad ławeczką i położenie woreczków na podłodze.
Stacja V
P.w. Siad na krzesełku (ławeczce), przed ćwiczącym na podłożu leży rozłożony kocyk, palce stóp ułożone są na brzegu kocyka.
Ruch: zwijanie kocyka w "kokardę" ruchami zginania i prostowania palców, bez odrywania pięt od podłoża.
Stacja VI
P.w. Leżenie tyłem, RR ułożone pod głową, NN ugięte w kolanach, stopy oparte o podłoże, przy stopach leżą szarfy.
Ruch: chwyt szarf palcami stóp za dwa końce, wykonanie "rowerka".
Stacja VII
P.w. Siad ugięty, podparty, przy stopach leży woreczek .
Ruch: wielokrotne przechwytywanie woreczka stopami.
Stacja VIII
P.w. Siad ugięty podparty, w odległości ok. 2m ustawione są kręgle, przy stopach leżą dwa woreczki.
Ruch: chwyt woreczków stopami, rzut woreczkami w kierunku kręgli. |
Uczniowie ćwiczą na każdej stacji 1 minutę.
Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie korygują postawę oraz ustawienie stóp w różnych pozycjach wyjściowych.
Przy zmianie stacji nauczyciel zwraca uwagę na poprawny marsz (właściwe obciążenie stóp).
Wskaźnik nr 3,2
Wskaźnik nr 3,3
Wskaźnik nr 3.4
Należy zwrócić uwagę aby w trakcie wykonywania tego ćwiczenia kolana skierowane były na zewnątrz a podeszwy stóp zwrócone były do siebie.
|